• Comunitat Cristiana Sant Pere Claver del Clot

El nou model de catequesi: "En la transmissió de la fe, el rol principal el tenen les famílies"

"El projecte és el resultat de l'esforç i la il·lusió de moltes persones de la Comunitat i de l'escola". El Giuseppe Pino Amoroso es refereix al nou model de catequesi que aquest any s'ha posat en marxa a la Comunitat Cristiana Sant Pere Claver del Clot. Es tracta d'un model que se centra en les famílies i el seu paper en la transmissió de la fe. El Pino és el coordinador de la catequesi del Clot des del 2015 i amb ell parlem sobre aquest nou format batejat amb el nom de Catequesi Familiar.


En la conversa, parla de l'organització d'aquest nou model, de les persones que hi han col·laborat, dels objectius acomplerts i dels reptes de futur. L'experiència es valora positivament i el Pino n'està convençut: "Cal seguir pel camí començat".


· Quins han estat els objectius d’aquest nou format? Per què aquest canvi?

En l'origen del canvi de model - de catequesi infantil a catequesi familiar – està la constatació que en la transmissió de la fe, el rol principal el tenen les famílies. Escola, Comunitat, Catequesi…tots contribuïm; però l'exemple dels pares, la forma en què es viu la fe a casa, els valors i creences que allà es transmeten, poden ser determinants. I dic que poden perquè per sort l'Esperit bufa on, com i quan vol!


I això ens ho va recordar una i una altra vegada en Pere Borràs, sj: En la catequesi, les famílies han de ser iguals d’importants que els infants.


En una de les misses de les primeres comunions al final de curs, uns pares han volgut agrair a la Comunitat haver-los ajudat a reflexionar i a acompanyar els seus fills. Crec que això és el millor resum que es podria fer del que estàvem buscant amb el nou format de catequesi. I també vol dir que estem en el bon camí!


En la transmissió de la fe, el rol principal el tenen les famílies

· Quines temàtiques heu tractat en les diferents sessions?

Hem seguit l'esquema dels Exercicis Espirituals de Sant Ignasi. Per això els temes que es tracten en les quatre setmanes són: Fidelitat a Déu, Seguiment de Jesús, Passió-Mort i Resurrecció-Eucaristia.


I, com en els Exercicis, s'ha treballat amb els sentits espirituals (la versió interior dels sentits corporals).


· Aquest model és compartit per la resta de comunitats i parròquies que formen part de l’Arxiprestat?

L'inici del projecte i la posada en marxa ha coincidit amb el període de restriccions per la pandèmia que ha coincidit també amb diversos canvis en l’Arxiprestat. Així que encara no hem tingut ocasió de compartir-ho amb la resta de les parròquies.


No obstant això, hi ha una parròquia – Sant Ildefons – que utilitza el format de catequesi familiar des de fa molts anys i que ens ha ajudat compartint amb nosaltres la seva experiència i donant-nos molta informació. Sense aquesta ajuda, engegar el projecte ens hauria costat molt més. Aprofito per tornar a agrair-los-hi públicament.


· Qui forma part de l’equip?

El projecte és el resultat de l'esforç i la il·lusió de moltes persones de la Comunitat i de l'escola. Començant pel president de la Comunitat – Albert Florensa – que va creure en el projecte des del principi i s'ha involucrat personalment tant en l'organització com en la guia dels grups de pares i mares. Rafael Abós, creador dels continguts i guia per a la reflexió amb els pares. Elisenda Suárez i Montse Puigbarraca, que han desenvolupat la metodologia i el material per a les sessions amb els nens. Anna Sanz, Mònica Solanes, Belén Garcia i Aymerich, Soraya Picat, Ester Haba, Jorge González, Glòria Durban i els joves Enric Vall, Noa Hernández, Àlex Gonzalo, i l’ajudant Clara Torrent s'han fet càrrec de la part més difícil i més bonica: els grups de nens. Josep Brossa, Judith Garcia i Aymerich, Dani García, Fina Ferrando, Encarna Roldán, Alberto sj, que han ajudat els pares a aprofundir en la reflexió en grups. Belén García Antolín i Teresa González que ens han ajudat amb els més petits (i no només). Les germanes Alegre, que s'han fet càrrec de la guarderia. Mariona Font i Eusebi Fortuny que ens han ensenyat i ajudat a fer del gimnàs una capella. Elisa Berdalet que ha guiat els cants de les eucaristies. El rector de la Comunitat, Manolo Hernández sj, que ha ajudat a empènyer el projecte des de l'inici i ens ha acompanyat durant tot el curs. I per descomptat, l'omnipresent/omnifacent Jordi Soriano, sense l'ajuda del qual la catequesi familiar simplement no hagués funcionat.


El projecte és el resultat de l'esforç i la il·lusió de moltes persones de la Comunitat i de l'escola

· A qui va adreçada la catequesi infantil? Només als infants que han de fer la comunió?

Les sessions d’infants estan pensades per a nens de 3r fins a 6è de primària. Per tant, ens dirigim tant a nens que encara no han fet la primera comunió com als nens que ja l'han feta.

A ells i a les seves famílies, és clar!


· Com heu organitzat les diferents sessions? Prepareu un guió i s’ha de seguir fil per randa? O aquest guió pot patir canvis segons les necessitats dels infants i famílies?

Per preparar les sessions amb nens i famílies, fem reunions on:

- En Rafael fa una formació sobre el tema i els objectius de les sessions.

- L’Elisenda i la Montse ens expliquen la metodologia i el material que utilitzarem i com adaptar la temàtica i el llenguatge als nens.


Hi ha un treball posterior, per grups d'edat, per a entrar en detall de temps, activitats i logística. A partir d'allà: cada catequista adapta el que té preparat als nens que té davant: els més o menys col·laboradors, curiosos, participatius, interessats… que puguin ser en general i en aquell dia en particular.



· Quina metodologia seguiu en les diferents sessions? Heu fet 6 sessions. Suficients?

Amb el canvi de model, s'ha canviat també el format de les trobades amb els nens: menys sessions i més intenses. Amb pares i mares, en els anys anteriors a la pandèmia, fèiem una o dues trobades a l'any, amb un format similar al que hem adoptat actualment. La diferència està en el temps entre sessions, quan el que s'ha sembrat involucrant pares, mares i nens, hauria de donar els seus fruits.


· Quina valoració han fet les famílies d’aquest nou format?

Els comentaris que hem rebut han estat molt positius. Tres aspectes han estat els que més han destacat:


- Haver tingut un temps on parar i trobar-se amb ells/es mateixos/es

- Reflexionar i parlar amb altres pares i mares sobre temes importants per a ells i per als seus fills/es als quals difícilment li dedicarien temps

- Les trobades pares-fills on han pogut parlar obertament de la fe, del que havien après i sentit. Molts ens han confessat que era la primera vegada que tractaven d'aquests temes amb les/els seves filles/s


· Quina valoració fas d’aquest curs, tu i la resta de l’equip?

En la reunió d'avaluació que hem fet a final de curs hi ha hagut unanimitat a l’hora de valorar positivament l'experiència.


Per descomptat que hi ha aspectes sobre els quals haurem de treballar. Per exemple: l'absència dels nens ha restat vitalitat a les misses comunitàries dels dissabtes; els repetits canvis en les dates de les sessions per les restriccions de la pandèmia han creat confusió; la comunicació amb les famílies entre sessions no ha estat l'adequada; etc. Però el balanç ha estat clarament positiu i tots hem estat d'acord que cal seguir pel camí que hem començat.



· Com encareu el nou curs?

Amb menys ànsia!! Ja sabem que la catequesi familiar funciona. I també amb més il·lusió encara, si hi cap!


· Quin missatge transmetries als nous infants i famílies perquè s’apuntin el curs vinent?

A canvi de poc – comprometre 6 matins al llarg de tot el curs – rebran molt: conèixer, interrogar-se, sentir, aprendre, parar, compartir… i tot això en un entorn de Comunitat i acompanyats per persones cristianament motivades.


Entrades recents
Arxiu